daniels tal till victoria

Your majesties, your imperial highnesses, your royal highnesses, ladies and gentelmen, dear family and friends. dear victoria, crownprincess victoria, princess of sweden, princess of my heart.
för nio år sedan hade jag förmånen att lära känna en ung kvinna, med härlig humor, en stark pliktkänsla, och dessutom väldigt, väldigt klok. vi blev vänner. ju mer jag lärde känna henne, desto mer oemotståndlig blev hon. det här åren, med dig victoria har flugit förbi. har varit de bästa i mitt liv. there have been times when victorias official duties have separated us, often taken her to far away countries and continents. i will never forget some years ago, when she left for one of her many trips, this time to china. we were going to be apart for a whole month. the night before she left, she got home late after an official engagement and she had many preparations to make for the long month of duties ahead. instead of getting some valuable sleep she stayed up whole night writing. in the morning after she had gone i found a box. and in the box i found thirty beutiful letters addressed to me. one for every day she would be away. this romantic gesture is so typical of you, victoria. it says everything about the loving person you are.
once upon a time... the young man was perhaps, not a frog, in the beginning of the farytail... as in the story told by the grimm brothers but the was certainly not a prince. the first kiss... did not change that.
his transformation was not possible without the support of the wise king and queen who had ruled the kingdom for many years and who where full of wisdom, experience and had good hearts. they knew what was best. and guided the young couple with a gentlehand, generously sharing all thier valuable experience.
jag känner en stor tacksamhet gentemot eders majestäter, kungen och drottningen, för ert helhjärtade stöd och för det sätt som ni har välkomnat mig in i er familj. mina tankar går givetvis också till min egen familj. till min mor och min far och min syster och hennes döttrar. mor och far. under hela min uppväxt har ni givit mig er villkorslösa kärlek. ni har hjälpt mig med er klokhet och ni har hjälpt mig att bygga en stark självkänsla och trygghet genom sunda värderingar som har väglett mig genom livet.
idag när vi färdades genom stockholms gator, då möttes vi av en otrolig glädje och värme. ett minne som vi kommer att bära med oss djupt i våra hjärtan för alltid. under de år som victoria och jag har haft tillsammans så har jag känt ett stort stöd i från människor som jag har mött. det har varit väldigt viktigt för mig. tack.
jag känner en djup respekt inför de uppgifter som ligger framför mig. det kommer utan tvekan att bli en stor utmaning. jag ska göra mitt yttersta för att leva upp till de förväntningar som kommer att ställas på mig. jag kommer att göra mitt yttersta för att stödja min hustru, sveriges kronprinsessa, i hennes viktiga gärning.
älskade victoria. jag är så stolt över det vi har tillsammans. jag är så lycklig för att nu få vara din man. jag kommer att göra allt jag någonsin kan för att du ska förbli lika lycklig som du är i dag.
victoria störst av allt är kärleken. jag älskar dig så!

nu skulle jag vilja att vi skålar för min underbara hustru skål!

jag ÄLSKAR detta talet rakt igenom. så underbart. och det gryma är att han stod där framför alla höga kungligheter och i direkt sändning för hela sverige, och bara körde det utan papper ingenting och han verkade så himla självsäker. för er som inte har hört det ordentligt eller läst det nånstans. så läs det! det är värt det, för i daniels tal till victoria är det så himla mycker känslor&kärlek inblandat i så man blir elt rörd, det rinner seriöst några tårar på min kinder när jag läser detta iallafall..och jag har fått texten från expressen. haha och det kanske är lite stavfel här och där men det får ni stå ut med :) aja nu har ni talet om ni vill läsa. och det som är min favorit i talet är slutet "victoria störst av allt är kärleken, jag älskar dig så!" så himla fint...men sovgott godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0